• U bent ingelogd als:

Nick Jue (CEO ING Nederland), een echte voetballiefhebber

Geplaatst in Rubrieken / Columns

Nick Jue, CEO van ING Nederland, is een echte supporter geworden van Fc Breukelen. “Fc Breukelen wacht een mooie toekomst,” aldus Nick. “Ik kom graag kijken op zaterdagmiddag, zie graag dat Fc Breukelen op een goed niveau voetbalt en een mooie regionale uitstraling heeft. De jeugd krijgt er alle aandacht.   

Zou leuk zijn als er voor hen ook op de vrije woensdagmiddag er wat activiteiten geregeld zou kunnen worden op de club. Natuurlijk moet je op die middag ook vrijwilligers hebben maar ik hoor om me heen dat daaraan gewerkt wordt. Ook senioren kunnen hun clubhuis zien als tweede thuis, voor hen kan doordeweeks een biljartje of een klaverjasje ook gezellig zijn.” 

Jue kan zich wel vinden in het uitgangspunt dat de spelers van het eerste elftal een voorbeeldfunctie hebben voor de jeugdafdeling en als ze af en toe een jeugdelftal trainen of coachen of op zaterdagmorgen een jeugdwedstrijd fluiten.  

Feyenoord is mijn club

“Als geboren Rotterdammer heb ik een grote liefde voor Feyenoord. Ik zit om de week in de Kuip, hou van mooi technisch voetbal maar ook van samen met de mouwen opstropen, echt zoals Feyenoord al jarenlang voetbalt. Als supporter vind ik het mooi om naar zo’n wedstrijd te kijken.  

Zondag (7 februari red.) was ik bij Ajax-Feyenoord en los van het resultaat was ik toch wel tevreden. Feyenoord heeft hard gewerkt en als je dan net verliest, ach, volgende week winnen we weer en gaan ook nog, zeker weten, de KNVB beker winnen in onze eigen Kuip. Het niveau van Barcelona zullen we nooit halen, dat hoeft ook niet.”  

ING-pitch

‘’Amateurverenigingen in Nederland maken kans op een intensief sponsorschap. Daarin is kennis, het enthousiasme en de motivatie van de verenigingsbestuurders van groot belang. Verenigingen kunnen zich van hun beste kant laten zien in een ‘pitch’ voor de ING. De verenigingen met het beste, leukste en meest onderscheidende voorstel verdienen een intensief sponsorschap.  

We zijn voornemens om nieuwe verenigingen uit te nodigen om weer mee te doen aan de pitch.” De contracten met de 475 gesponsorde amateurverenigingen lopen eind 2017 af. ING bekijkt de mogelijkheden of er nu al verlengd kan worden.  

Jue vervolgt, “De amateurverenigingen zijn eigen baas, we kijken als hoofdsponsor echt niet over de schouder mee of ze waarmaken wat ze beloofd hebben. Er zijn landelijk 72 ING-kantoren, niet alleen in de grote stad maar ook in een dorp zoals Breukelen, betrokken bij dit project.  

We willen met dit initiatief een structurele bijdrage leveren aan het waarmaken van de ambitie van amateurverenigingen. Een belangrijk onderdeel daarvan is de financiële gezondheid van de verenigingen. Binnen het sponsorschap helpt ING dan ook de verenigingen met kennis en advies om hun financiële huishouding gezond te maken en te houden. Het is zonder meer een prachtige stimulans voor de amateurverenigingen.” 

Door de toename van kosten en de afname van bijvoorbeeld gemeentelijke subsidies is het voor sommige verenigingen best lastig. Velen zullen dan ook enorm geholpen zijn met een sponsorschap van ING. Het feit dat het concrete voorstel vanuit de vereniging zelf moet komen, maakt dat zij gestimuleerd worden om op voorhand financieel verstandige keuzes te maken.  

“ING heeft er voor gekozen zich voor lange tijd, tot 2018, te verbinden aan de KNVB en het Nederlandse voetbal. Om het Nederlandse voetbal echt verder te helpen willen we als ING een betrokken en actieve sponsor zijn die veel meer doet dan logo’s plakken en borden neerzetten. Deze structurele aanpak, waarbij het amateurvoetbal echt omarmd wordt is hier het bewijs van. Hiermee dragen we bij aan een gezonde amateurtak binnen het Nederlandse voetbal,” aldus Jue.  

Bakermat van het Nederlandse voetbal

ING heeft wat dat betreft een duidelijk visie als het gaat om voetbal. “Voetbal begint bij de lokale amateurvereniging. Amateurverenigingen zijn daarmee de bakermat van het Nederlandse voetbal. Daar wordt de liefde voor voetbal geboren, gekoesterd en gedeeld. Door spelers en speelsters, scheidsrechters, barmannen en -vrouwen, bestuursleden en natuurlijk supporters. Ook staan amateurverenigingen aan de basis van de maatschappelijke rol van het Nederlandse voetbal.  

De verenigingen zijn belangrijk voor de jeugd, voor hun ouders en voor de wijken waar ze gevestigd zijn. Daarom zetten we ons als hoofdsponsor van de KNVB ook met volle overgave in voor het amateurvoetbal in Nederland, “ aldus een trotse Jue die oud-voetballer en -sterspeler van Oranje Ruud van Nistelrooy actief inzet als ambassadeur.  

Gert van Es